جمعه 31 فروردین 1403، 19 April 2024

تبلیغات
چرا لپتاپ شما اتفاقی Shut Down می شود؟
چرا لپتاپ شما اتفاقی Shut Down می شود؟
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 18 آذر 1395 ساعت 15:06
  • تعداد بازدید: 1810

چرا لپتاپ شما اتفاقی Shut Down می شود؟

Shut Down شدن اتفاقی لپتاپ برای بسیاری از ما رخ داده است و ما معمولا با نصب دوباره سیستم عامل درصدد رفع آن بر می‌آییم ولی بعضی اوقات مشکل  به قوت خود پابرجاست، اگر دنبال علت این امر می‌گردید،  شاید علت آن در ۵ مشکل زیر خلاصه شده باشد.

کلیک - اگر شما هم با مشکل  Shut Down   ناگهانی سیستم خود روبرو هستید بهتر است تا وقتی که علت مشکل را نمی‌دانید اقدام به نصب دوباره‌ی سیستم عامل نکنید. چون چیزی که بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند، این است که  رایانه‌ها چیز‌های شگفت‌انگیز‌تر از آنند که ما فکر می‌کنیم.

یکی از این شگفتی‌ها، مربوط به سیستم «خود صیانتی» یا Self-Protecting آن‌ها می‌باشد  که در مواقع حساس و بحرانی سیستم را به کلی خاموش یا Shut Down می‌کنند. ‌در اینگونه مواقع باید از خاموش شدن دستگاه خود خوشحال باشید.

اما  اگر مشکل لپتاپ ما منجر به این عمل لپتاپ ما باشد، چه چیز منجر به فعال شدن ساز و کار خود صیانتی در رایانه و لپتاپ می‌شود؟

۱ – درجه حرارت بالاتر از میزان معمول  در سیستم کامپیوتری

یکی از ابتدایی‌ترین  و بارز‌ترین دلایل خاموشی اتفاقی سیستم  به ویژه ‌هنگام انجام فعالیت‌های گرافیکی مانند بازی، حرارت بیش از معمول یا به اصطلاح Over-Heating سیستم است. این موضوع به ویژه در ‌لپتاپ بیشتر صدق می‌کند و معمولا گرفتگی منافذ سیستم یا ضعف فن از دلایل عمده و اصلی آن است‌.

این موضوع به قدری برای سیستم  کامپیوری خطر‌ساز است که اکنون تقریبا همه دستگاه‌ها مکانیزم خاموشی خودکار را برای مقابله با این موضوع ‌دارند.

اگر مشکل از این موضوع باشد برای حل این معضل نخست باید دلیل اصلی آن را بدانید، شاید فن دستگاه به خوبی عمل نمی‌کند یا منافذ دستگاه برای ورود و خروج هوا با انواع و اقسام اجرام گرفته شده باشد. اگر این موضوع درست است، هم منافذ و هم فن دستگاه را در صورت دسترسی به خوبی و با دقت پاکسازی کنید‌.

۲ ـ  بروز نقص فنی در یکی از سخت‌افزار‌ها

سخت‌افزارهای اصلی که  می توانند منجر به این موضوع شوند عبارتند از: RAM، CPU، Mainboard و کارت گرافیکی. همچنین گاهی این موضوع مربوط به Power دستگاه نیز می‌تواند باشد. بنابر‌این، اگر به تازگی اقدام به نصب سخت افزاری جدید  از این دست کرده‌اید، این امر می‌تواند دلیل اصلی خاموشی اتفاقی دستگاه باشد. این سخت افزار را بیرون کشیده و آن را به صاحبش واگذارید.


۳ ـ ولتاژ نامناسب شارژر لپتاپ

به این موضوع دقت داشته باشید که  اگر ‌روی لپتاپ خود با موضوع خاموشی اتفاقی روبه‌رو هستید، ‌می‌تواند ناشی از ولتاژ نامناسب شارژر شما باشد، به ویژه هنگامی که ‌بازی می‌‌کنید، این نکته را باید در نظر داشته باشید که برخی از بازی‌های رایانه‌ای به ولتاژی بالاتر‌ از حد معمول نیاز دارند.

همچنین بازی‌های کامپیوتری از آنجا‌ که سخت‌افزارهای اصلی سیستم را به شدت به کار می‌گیرند، برق قوی‌تر و با ثبات‌تری را می‌طلبند، به ویژه‌ که این بازی‌ها سرعت گردش فن را نیز به بالاترین میزان می‌رسانند؛ اما اگر در مواردی غیر از ‌بازی با خاموشی اتفاقی روبه‌رو می‌شوید، باز هم خرابی شارژر یا ولتاژ نامناسب آن می‌تواند یکی از دلایل اصلی باشد.

۴ ـ خرابی یا از کار افتادن درایور گرافیک یا Displayدر لپتاپ

اگر شما جدیدا سیستم عامل جدیدی را نصب کرده اید  امکان دارد که تغییر درایور کارت گرافیک یا Display نیز  از جمله دلایل اصلی خاموشی بی‌مورد باشد، به ویژه اگر کمی هم با تنظیمات BIOS سر و کله زده باشید.

برای  اینکه بتوانید بفهمید که مشکل از درایور است یا نه، یک راه این است که به دنبال فایل‌های dump در سیستم و پس از خاموشی اتفاقی بگردید. این فایل‌ها چیز‌های بسیاری برای گفتن به شما دارند.

۵ ـ بدافزار‌های موجود در سیستم کامپیوتری

امکان دارد یکی دیگر از دلایل اصلی خاموشی اتفاقی  وجود یک بدافزار بر روی سیستم باشد. برخی از این بدافزار‌ها اقدام به خاموش و روشن کردن دستگاه می‌کنند.

این موضوع معمولا در مواردی رخ می‌دهد که کلید خاصی را فشار دهید یا برنامه خاصی را اجرا نمایید. در این شرایط بد‌افزار برای حفاظت از خود یا انجام کاری خاص، سیستم را خاموش می‌کند. راه چاره تنها اتکا به یک نرم‌افزار امنیتی قوی و قابل اعتماد است.

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید