پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
لــڪہ های کهنسالی
لــڪہ های کهنسالی
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 7 آذر 1395 ساعت 12:52
  • تعداد بازدید: 1618

لــڪہ های کهنسالی

🌕لکه‌های قهوه ای یا خرمایی رنگ که در نواحی باز پوست بدن پدید می‌آید نتیجه سالها برخورد با آفتاب است. سلولهای سازنده رنگدانه در این نواحی فعالتر می‌گردند. در عین حال که این لکه‌ها شبیه خال هستند خیلی بزرگ و نا منظم ترند و رنگشان تیره‌تر و نا برابر است. از نظر اندازه 5/0 تا 3 سانتی متر و گاهی بزرگتر هستند.
لکه‌ها عموما به نام لکه‌های سنی یا خال‌های سنی نامیده می‌شود زیرا با بالا رفتن سن پدید می‌آیند. پزشکان آن‌ها را لکه‌های Lentigines می‌نامند. لکه‌های سنی بیشتر در صورت، بازو، پشت دست و بخش فوقانی تنه دیده می‌شود. در ابتدای ظهور اندازه آنها کمتر از mm5 است.

سطح ضایعات همسطح یا کمی فرو رفته است و ممکن است با چین و چروک پوست از یکدیگر جدا شده باشند. ضایعات کهنه‌تر معمولا قهوه ای تیره یا قهوه ای سیاه هستند.
این ضایعات بتدریج بزرگتر و بیشتر می‌شوند. اگر چه این لکه‌ها در عوام به لکه‌های کبدی معروفند ولی هیچگونه تظاهری از یک بیماری داخلی نیستند.

🌕برای جلوگیری از پیدایش بیشتر لکه‌ها هر وقت بیرون از خانه یا جلو آفتاب می‌روید باید پوستتان را با ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر حفاظت کنید. 

🌕 لیزرها در درمان انواع این لکه‌ها موثر است. لیزرهایی که به طور اختصاصی بر رنگدانه‌ها اثر می‌کند، می‌تواند باعث بهبودی واضح با عوارض بسیار کم شود و از طرف بیمار هم به خوبی پذیرفته می‌شود.

توسط: نفس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید