جمعه 31 فروردین 1403، 19 April 2024

تبلیغات
رودخانه زیرآبی
 رودخانه زیرآبی
  • 7 سال و 6 ماه قبل - 29 آبان 1395 ساعت 12:56
  • تعداد بازدید: 1681

رودخانه زیرآبی

 در شبه جزیره یوکاتان مکزیک، بین دریای کاریبین و خلیج مکزیک، جنگلهای گرمسیری و متراکمی وجود دارد که پوشیده از گودالهایی بنام سنوته می‌باشند، و به خاطر ساییدگی سنگهای آهکی، آب زیرزمینی منطقه، قابل مشاهده می‌باشد.

یکی از باورنکردنی‌ترین گودالهای منطقه، گودال سنوته آنجلیتا می‌باشد که رودخانه زیرآبی جداگانه ای را در بر دارد، و این رودخانه حدودا در ۳۰ متر زیر سطح زمین، جریان دارد. این رودخانه که در آن، آب شور، با آب تازه تلاقی دارد، با ابر ضخیمی از سولفید هیدروژن، پوشیده شده و نفس کشیدن در آن به معنای مرگ است.

سنوته آنجلیتا (یا فرشته کوچک)، که در نزدیکی شهر باستانی مایان از ایالت تولوم در بندر شرقی شبه جزیره یوکاتان کشف شد، از روی سطح زمین، کاملا عادی بنظر می‌رسد.

این گودال، شبیه به مخزن آرامی از آب تازه می‌باشد که در میان علفزار پوشیده شده است، ولی اگر به عمق ۳۰ متری آن بروید، چیز شگفت انگیزی پیدا خواهید کرد—رودخانه ای مرموز که در مسیر خود بطور شفاف در حال جریان بوده و در محاصره قرار دارد.
ابر سولفید هیدروژن- گاز سمی بی رنگی که بوی تخم مرغ فاسد می‌دهد—بیش از ۳ متر ضخامت دارد و شنا کردن در عمق آن، کار بسیار دشواری است.

فیلمبردار کانادایی مایک کوری در صفحه یوتیوب خود می‌گوید:

وقتی وارد ابر می‌شوید، به تاریکی برخورد کرده و باید از چراغ قوه استفاده کنید. فقط چند دقیقه وقت در زیر آن لایه فرصت دارید که دوباره به بالا برگردید. منظره تیره ایست، با درختان شبیه به سنگی که به ابر چسبیده اند.

مردم مایان معتقدند که سنوته ها، دروازه ای به جهان زیر زمین بوده و بله حالا پس از دیدن این سنوته خاص، به علت این باور مردم منطقه پی بردم.

 

توسط: صبا

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر