پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
شاید درک ما از گرانش به کلی اشتباه باشد
 شاید درک ما از گرانش به کلی اشتباه باشد
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 20 آبان 1395 ساعت 22:03
  • تعداد بازدید: 1707

شاید درک ما از گرانش به کلی اشتباه باشد

شاید گرانش تنها یک “توهم” باشد! اخیرا یک فیزیکدان نظری فرضیه ای را مطرح کرده است که شاید معمای ماده تاریک را حل کند؛ ماده‌ی تاریک مرموزی که به نظر می‌رسد ۲۷ درصد جهان قابل مشاهده‌ی ما را شامل می‌شود. طبق این مقاله ای که جدیدا منتشر شده، تنها کاری که ما برای حل این معما باید انجام دهیم این است که به کلی گرانش را نادیده بگیریم! نویسنده این مقاله، اریک ورلینده از دانشگاه آمستردام می‌گوید: « ایده‌های کنونی ما از فضا – زمان و گرانش باید بازنگری شوند. برای مدت زیادی است که فهمیده ایم نظریه گرانش اینشتین با مکانیک کوانتومی جور در نمی‌آید. یافته‌های ما به سرعت در حال تغییر و تحول است و به نظر می‌رسد ما در آستانه‌ی یک انقلاب علمی هستیم.»

ورلیند به طور دیگری به این موضوع نگاه می‌کند: اگر “ماده تاریک” در تلاش است که تناقض گرانش را حل کند، شاید اصلا مشکل ما ماده تاریک نباشد؛ شاید درک ما از چگونگی گرانش است که اشکال دارد! جالب این جاست که موضوع ماده تاریک تنها تناقضی نیست که در گرانش به وجود آمده است؛ حتی مدل استاندارد فیزیک نیز که مجموعه ای از فرمول هایی برای توضیح جهان است نمی‌تواند گرانش را توضیح دهد. همچنین نظریه نسبیت عام اینشتین با فیزیک کوانتومی جور در نمی‌آید که این باعث شده است دانشمندان به دنبال نظریه ای به نام “نظریه همه چیز” بگردند که این دو را به هم پیوند دهد.

اما ورلینده راه دیگری را برای این مشکل انتخاب کرده است. او به کلی مفهوم گرانش را از جهان خارج کرده است. ایده او این است که شاید گرانش اصلا یک نیروی بنیادی در طبیعت نباشد و تنها یک مفهوم و پدیده‌ی ظاهری باشد! درست همانطور که دما نیز صرفا یک مفهوم ظاهری از حرکات میکروسکوپی ذرات یک ماده است. به عبارت دیگر، گرانش تنها یک اثر جانبی هست؛ نه یک دلیل از آنچه در جهان روی می‌دهد. ورلینده این فرضیه اش را برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ عنوان کرد؛ اما او اکنون نشان داده است که اگر ما این مفهوم از گرانش را به کل جهان اعمال کنیم، دیگر نیازی به ماده تاریک نیست و جهان بدون این ماده نیز بدون تناقض است. او می‌گوید: «ما اکنون شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد مشاهدات با این تصور از گرانش سازگار است. در مقیاس‌های بزرگ گرانش آن طور نیست که اینشتین پیش بینی می‌کند.»...

 

توسط: صبا

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر