پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
جستجوی سیگنال بیگانه در اطراف ستارۀ مرموز ادامه دارد
جستجوی سیگنال بیگانه در اطراف ستارۀ مرموز ادامه دارد
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 18 آبان 1395 ساعت 10:12
  • تعداد بازدید: 1465

جستجوی سیگنال بیگانه در اطراف ستارۀ مرموز ادامه دارد

در فاصله‌ ی ۱۴۸۰ سال نوری از زمین یکی از بزرگترین رازهای چند دهه‌ی اخیر همچنان سرپوشیده مانده است و جستجو ادامه دارد.

از میان 150 هزار ستاره ای که کپلر در بررسی هایش رصد کرد، می‌توان به ستاره تبی با نام علمی KIC 8462852 اشاره کرد. بر خلاف سایر ستارگان، نور این ستاره به طرز کاملا غیر قابل پیش بینی کم می‌شود. اما این ستاره در بازه‌های زمانی نا منظم حتی تا ۲۲ درصد هم با کاهش شدت نور مواجه می‌شود. ستاره‌ها پس از مواجه شدن با کاهش شدت نور ، مجددا درخشش خود را بدست می‌آورند اما بر طبق گفته‌های اخترشناسان، نحوه‌ی تغییر در شدت نور این ستاره با همه ستاره‌ها فرق دارد. پژوهشگران احتمالات زیادی را مطرح کردند که از جمله آنها می‌توان به خطای دستگاه‌ها و ابزارها، موقعیت ستاره، حلقه‌های گرد و غبار پیرامون ستاره‌های جوان و در حال تکامل، دنباله دارها و نوساناتی اشاره کرد که باعث پنهان گشتن آن در پشت ابرهایی از گرد و غبار می‌شود. 

جیسون رایت، استادیار نجوم در ایالت پن، توجه ما را به احتمال وجود تمدن فرازمینی جلب می‌کند. اگرچه این احتمال ضعیف است، اما او میخواهد ما به این نکته توجه داشته باشیم که تمدن فرازمینی شاید سازه ای بزرگ به نام “کرۀ دایسون” در اطراف ستاره‌ی خود ایجاد کرده است. این کره از پنل‌های خورشیدی عظیمی ساخته شده که قابلیت جذب انرژی ستاره و تبدیل آن را به الکتریسیته دارد، این انرژی می‌تواند برق مورد نیاز یک جامعه‌ی فناوری محور را تامین کند.

اختر شناسان دانشگاه برکلی کالیفرنیا در جدیدترین کاوش خود به مدت هشت ساعت به سیگنال‌های ارسالی از ستاره تبی گوش دادند تا علائم احتمالی از وجود تمدن فرازمینی را بررسی کرده باشند. آنها در دو ماه آینده شب‌های بیشتری را برای این کار اختصاص خواهند داد. تجزیه و تحلیل داده‌ها که در حدود یک ماه به طول می‌انجامد، در دستور کار اختر شناسان قرار دارد. امیداواریم سیگنالی توسط موجودات فرازمینی ارسال شده باشد، گرچه بسیار بعید به نظر می‌رسد!...

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر