جمعه 31 فروردین 1403، 19 April 2024

تبلیغات
تصمیم روحانی برای حذف یارانه و جایگزینی کارانه به جای آن
تصمیم روحانی برای حذف یارانه و جایگزینی کارانه به جای آن
  • 7 سال و 1 ماه قبل - 5 اردیبهشت 1396 ساعت 19:54
  • تعداد بازدید: 1640

تصمیم روحانی برای حذف یارانه و جایگزینی کارانه به جای آن

دولت یازدهم این روزها از برنامه های اشتغالزایی خود در سال ۹۶ می‌گوید تا شاید به تعداد همراهان خود در انتخابات دوازدهم بیفزاید. این روزها وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در هر مجلس و دورهمی از سند برنامه های اشتغال کشور سخن به میان می آورد و البته مهمتر از آن از عملکرد اشتغالزایی دولت روحانی دفاع می‌کند.

به گزارش بازار آذربایجان به نقل از پارسینه، دولت یازدهم این روزها از برنامه های اشتغالزایی خود در سال ۹۶ میگوید تا شاید به تعداد همراهان خود در انتخابات دوازدهم بیفزاید. این روزها وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در هر مجلس و دورهمی از سند برنامه های اشتغال کشور سخن به میان می آورد و البته مهمتر از آن از عملکرد اشتغالزایی دولت روحانی دفاع میکند.

اما اینکه این برنامه ها چه خواهد بود و آیا واقعا قراراست نتیجه ای هم در بر داشته باشد مساله ای است که کارشناسان در خصوص آن با ابهام سخن میگویند و تاکید دارند برنامه های ارائه شده از سوی یاران روحانی برای اشتغالزایی در سال جاری بیشتر شبیه شعار انتخاباتی است و قابلیت اجرایی حداقل در کوتاه مدت ندارد.

آنطور که مسوولان می‌گویند برای بررسی طرح اشتغالزایی ۴۵ کارشناس بزرگ و جهانی و داخلی مشارکت کرده اند ودر بخش های مختلف از جمله زنبور عسل، پوشاک ، حمل و نقل ، لجستیک و گردشگری مطالعه شده که درنهایت سند اشتغالزایی تدوین گردیده است.

درعین حال بنا بر اظهارات یاران روحانی، دولت یک برنامه کوتاه مدت برای مشاغل حمایتی دارد که شامل تضمین حداقل چند شغل در کشور می‌شود.ازسویی دیگر قرار است  در صورت حضور مجدد تیم روحانی برمسند ریاست جمهوری دوازدهم به سمت کارورزی حرکت شود به زبانی ساده تر از یارانه به سمت کارانه حرکت شود تا بتوان فارغ التحصیلان را با مقدار پول و حقوقی که دولت به کارفرما می دهد جذب کرد. 

براساس این طرح قرار است  پول به تولید و کارفرما داده شود تا مردم با دسترنج خود امورات را بگذرانند.درعین حال در برنامه ای دیگر دولت در نظر دارد حق بیمه افراد را با تاکید بر زنان و جوانان پرداخت کند تا افراد جذب کارگاه ها شوند و مشوق های کارفرمایی گذاشته شود.در برنامه دیگر دولت بنا دارد آموزش در محیط واقعی را به گونه ای طراحی کند که ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار آموزش در محیط واقعی و دستمزدهای توافقی داشته باشیم و در برنامه دیگر اشتغال فراگیر با توجه به مزیت استانها است که بالای ۶۰۰ هزار شغل را ایجاد کند. 

اما دراین بین وعده هایی نیز از سوی مسوولان دولت یازدهم برای ایجاد رفاه بیشتر برای جامعه کارگری به گوش میرسد که مشخص نیست تا چه اندازه این وعده ها در سال ۹۶ قراراست محقق گردد.آنطورکه تاکید شده تا فصل اول ۹۶ هیچ کارگر ساختمانی بدون دفترچه نخواهد ماند چراکه  دولت تصمیم دارد کارگران ساختمانی را بیمه کند. همچنین به گفته وزیر تعاون،رفاه و تامین احتماعی با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی سال ۹۶ سال مسکن زنان سرپرست خانوارخواهد بود و طی ۲ یا سه سال به زنانی که قدرت توانمند شدن ندارند، کمک خواهد شد. 

به گفته ربیعی، تمام کردن مسکن مهر از دیگر برنامه های مهم سال ۹۶ است . بیش از ۵۰ درصد مسکن های مهر را در دولت تدبیر و امید تحویل داده شد و در بخش تعاونی نیز در سال ۹۶ تحویل داده خواهد شد.به هر حال در شاریط کنونی مسوولان دولت یازدهم به شدت به دنبال ارائه وعده های رنگینی هستند که هنوز مشخص نیست کدام یک از آنان واقعا قرار است محقق شود. که قطعا در صورت رای اعتماد مجدد روحانی از مردم دولتمردان امروز باید پاسخگویی وعده هایی باشند که اگرچه این روزها طرفداران خود را دارد اما پاسخگویی به آن در روزهای پس از انتخابات کار چندان آسانی نخواهد بود چراکه اینبار دیگر دولت پیشین را نمی‌توان برای ناکامی های اشتغالزایی زیرسوال برد و باید پاسخی شفاف برای جامعه داشته باشند. بالاخص آنکه در سالی چون سال تولید و اشتغال قرار گرفته ایم و این خود مسوولیت دولت را صدچندان می‌کند!

 

 

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید