جمعه 10 فروردین 1403، 29 March 2024

تبلیغات
آیا جدا کردن باتری از لپ تاپ باعث افزایش عمر باتری می شود؟
 آیا جدا کردن باتری از لپ تاپ باعث افزایش عمر باتری می شود؟
  • 7 سال و 4 ماه قبل - 20 آذر 1395 ساعت 10:42
  • تعداد بازدید: 1704

آیا جدا کردن باتری از لپ تاپ باعث افزایش عمر باتری می شود؟

 آیا جدا کردن باتری از لپ تاپ باعث افزایش عمر باتری می‌شود؟

بسیاری از ما هنگام خرید لپ تاپ با پیشنهاد‌های بسیاری در رابطه با باتری لپ تاپ مواجه می‌شویم که در این میان این پیشنهاد می‌شود برای اینکه عمر باتری لپ تاپ افزایش یابد، باتری را از لپ تاپ جدا کنید، اما آیا واقعاً این تحلیل درست است؟

کلیک-آیا تاکنون این اتفاق برای شما افتاده است که شارژر لپ تاپ شما به باتری شما آسیب بزند؟ آیا جدا کردن باتری از لپ تاپ باعث افزایش عمر باتری می شود؟ هنگامی که لپ تاپ خود را می‌خرید بی شک این سؤال‌ها از ذهن شما عبور می‌کند، باید گفت که می‌توان به طور تقریبی جواب هر دو سال را با جمله بله پاسخ داد! برای توضیح این جواب با ما همراه باشید.

باتری لپ تاپ چگونه کار می‌کند؟

باتری هایی که امروزه در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شوند از نوع Lithium-Ion (Li-Ion) است. این نوع از باتری‌های لیتیومی، هنگامی که استفاده می‌شوند، یون‌ها از سمت آنود یا سمت منفی به سمت کاتود یا مثبت می‌روند، این اتفاق باعث به جریان افتادن انرژی می‌شود و در واقع شارژر نیز در لپ تاپ چنین وظیفه ای دارد که هنگامی که باتری خالی در دستگاه قرار دارد این انتقال انرژی از قطب منفی به سمت قطب مثبت حرکت می‌کند.

عمر باتری لیتیومی چقدر است؟

شاید نتوان به این سؤال پاسخی دقیقی دارد ولی هنگامی که باتری دستگاه کمتر از حد معمولی شارژ را نگاه دارد، در واقع عمر باتری به پایان خود نزدیک می‌شود. به عنوان مثال اگر باتری سالم لپ تاپ شما ۵ ساعت شارژ نگاه می‌داشت، و حالا این عدد به ۲ ساعت رسیده است پس باید به این نتیجه رسید که عمر باتری شما رو به اتمام است.

چرا عمر برخی از باتری‌های لیتیومی زودتر از حد معمول تمام می‌شود؟

۱-استفاده از ولتاژ برق بالا و شارژ شدن بیش از حد: بسیاری از باتری‌های لپ تاپ به دلیل شارژر‌ها زود از بین می‌روند، استفاده از ولتاژ برق بسیار بالا و بیش از حد شارژ کردن باتری به صورت مداوم می‌تواند به باتری آسیب بزند.

۲-حرارت: باتری همیشه باید در دمای اتاق یعنی ۲۱ درجه سانتی گراد یا ۷۰ درجه فارنهایت باشد، دمای بالا می‌تواند باعث فعل‌وانفعالات شیمیایی در باتری شود و همین اتفاق باعث اختلال در روند کار باتری می‌شود.

۳-دمای پایین: دمای زیر صفر درجه می‌تواند به شدت به لپ تاپ و باتری آسیب بزند.

۴-ذخیره انرژی طولانی مدت: منظور از ذخیره سازی بیش از حد انرژی این است که در مدت زمان طولانی باتری لپ تاپ بی استفاده بماند و انرژی به صورت ذخیره شده در باتری دستگاه بماند، این موضوع باعث می‌شود تا باتری دستگاه زود‌تر از زمان معمول تحلیل رود.

شوک‌های فیزیکی: پرتاب شدن، کوبیده شدن و تمام شوک‌های فیزیکی می‌توانند عمر باتری را کاهش دهند.

باتری را از لپ تاپ جدا کنیم یا نکنیم؟

اگر بخواهیم با توجه به تمام اطلاعات ارائه شده یک جواب نسبی بدهیم باید بگوییم که بله، جدا کردن باتری از دستگاه باعث افزایش عمر باتری می‌شود.

برای توجیه این جواب باید بگوییم که هنگامی که شما باتری را از بدنه جدا می‌کنید از بسیاری از اتفاقات و آسیب‌ها مصون می‌ماند، ولتاژ بالا یکی از خطرهای بسیار مهمی است که دستگاه را تهدید می‌کند و اگر از باتری استفاده می‌کنید دقت کنید که از ولتاژ‌های بسیار بالا و بسیار پایین برای شارژ دستگاه خود استفاده نکنید.

برای جدا کردن باتری از دستگاه نیز باید بسیار دقت کنید که حتماً دستگاه را خاموش کنید و باتری را جدا کنید و بعد از آن شارژر را به دستگاه متصل کنید و بعد دستگاه را روشن کنید.

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

در طول مقاله به صورت کامل خطرهای مهم در رابطه با باتری لپ تاپ توضیح داده شد ولی اگر بخواهیم جمع بندی از صحبت‌های ارائه شده داشته باشیم باید بگوییم که:

هیچ گاه نگذارید که باتری دستگاه با زیر ۲۰ درصد شارژ برسد.

همیشه سعی کنید باتری دستگاه را خالی کنید، از آن استفاده کنید و سپس دستگاه را به شارژ بزنید.

سعی کنید با ولتاژ مناسب و نسبتاً پایین دستگاه را شارژ کنید، ولتاژهای بالا بسیار خطرناک هستند.

هیچ گاه باتری شارژ کامل را زیر شارژر قرار ندهید.

شما می‌توانید برای گرفتن نتیجه بهتر باتری دستگاه خود را همیشه در ۴۰ یا ۵۰ درصد شارژ نگاه دارید.

باتری را از دستگاه جدا کنید، شاید این پیشنهاد بهترین کار باشد.

باتری را در دمای بالا قرار ندهید.

اگر از دستگاه خود استفاده نمی‌کنید، هفته ای ی بار دستگاه را روشن کنید و بگذارید دستگاه کمی باتری خالی کند و هر هفته یک بار باتری را شارژ کنید.

توسط: صبا

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید