پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403، 25 April 2024

تبلیغات
ابتلا به ایدز سه کارمند بهداشت ودرمان مازندران هنگام انجام وظیفه
ابتلا به ایدز سه کارمند بهداشت ودرمان مازندران هنگام انجام وظیفه
  • 7 سال و 6 ماه قبل - 6 آذر 1395 ساعت 16:42
  • تعداد بازدید: 1363

ابتلا به ایدز سه کارمند بهداشت ودرمان مازندران هنگام انجام وظیفه


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران گفت که سه نفر از کارمندان بهداشت ودرمان استان هنگام انجام وظیفه و ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ایدز در پنج سال اخیر ، خود نیز به این بیماری مبتلا شدند .

محسن اعرابی امروز شنبه در کارگروه بانوان و خانواده استان مازندران در ساری افزود :یکی از راه‌های انتقال بیماری ایدز به افراد انتقال خون از طریق سرنگ است . 
وی ادامه داد : متاسفانه این سه نفر هنگام انجام خدمات درمانی به مبتلایان به ایدز در مراکز درمانی احتمالا به دلیل وارد شدن سرنگ سرم یا سوزن آمپول خون آلوده این بیماران ، مبتلا شدند. 
معاون بهداشتی مازندران با تاکید بر اینکه پرسنل بهداشت و درمان بخاطر سر و کار داشتن با بیماران مبتلا به ایدز از گروههای در معرض خطر به این بیماری به شمار می‌روند، افزود : اطلاعات و حفاظت از خود در بین نیروهای بهداشتی نیز متاسفانه ضعیف و کم است . 
هم اکنون 314 بیمار اچ آی وی مثبت در مازندران شناسایی شده است

 ✔اتفاق‌های ناخوشایند و جدید ایدز در راه است 
اعرابی از تغییر رویه ابتلای به ایدز در کشور و مازندران به عنوان اتفاق‌های جدید و ناخوشایند در خصوص این بیماری نام برد و افزود : تغییر سن ، جنس و نوع ابتلای از تهدیداتی است که در این بیماری شاهدیم .
وی گفت که پیشتر مبتلایان به ایدز در سنین 25 تا 40 سال قرار داشتند و اکنون سن ابتلا به 15 تا 24 سال کاهش یافته است . 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا قبل از سال 94 عمده راه‌های انتقال ویروس این بیماری از طریق تزریق در معتادان بود و افزود : 17 درصد دلیل ابتلا به ایدز افراد در سالهای قبل از طریق جنسی بود . 
وی 45 درصد راه انتقال بیماری ایدز را اکنون از طریق تماس جنسی اعلام کرد و گفت : همچنین با تغییر جنسیت ابتلا ، در حال حاضر ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است . 
 ✔ابتلا 2 نوزاد از مادران مبتلا به ایدز سال گذشته در مازندران 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از جمله نگرانی‌های پیش رو برای کنترل و مقابله ، حرکت این بیماری در نسل‌های آینده اعلام کرد و افزود : سال گذشته 2 نوزاد از مادران با اچ آی وی مثبت در استان متولد شدند . 
وی ادامه داد : خوشبختانه با انجام اقدامات به موقع این بیماری به این نوزادان منتقل نشد . 
اعرابی شناسایی و درمان کامل 90 درصد مبتلایان به اچ آی وی مثبت را از جمله برنامه‌ها و اهداف کاری وزارت بهداشت و درمان در جامعه دانست و گفت که کانون‌ها و افراد پرخطر در این زمینه مورد هدف هستند .
 ✔نگرانی‌ها از پایین آمدن سن تجربه جنسی در جامعه 
معاون بهداشتی مازندران از پایین آمدن سن تجربه جنسی در افراد با عنوان 'وضعیت نگران کننده ' توصیف کرد و افزود : بررسی‌ها ازکشیده شدن تجربه‌های جنسی در دبیرستان‌ها نشان می‌دهد . 
وی ادامه داد : حفاظت نشدن این تجربه‌های جنسی در سنین پایین بدنبال خود ابتلا به اچ آی وی مثبت را افزایش می‌دهد . 
اعرابی تاکید کرد که باید با شناسایی گروه‌های پرخطر در کانون‌های پرخطر همچون جوانان در محل‌های تجمعی همچون پادگان‌ها ، دانشگاهها و خانواده معتادان و زندانیان ، به دنبال شناسایی مبتلایان و آگاهی سازی مردم باشیم . 
براساس آمارهای رسمی 31 هزار و 900 نفر مبتلا به اچ آی وی مثبت در کشور شناسایی شدند که پیش بینی می‌شود 2 برابر این آمار نیز شناسایی نشده در جامعه باشند . 
ایدز یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی HIV ایجاد می‌شود و با ورود این ویروس به بدن از طریق تماس جنسی ، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین ، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می‌یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می‌کند .

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید