جمعه 10 فروردین 1403، 29 March 2024

تبلیغات
با آمدن ترامپ ،بوئینگ شاید به ایران نیاید
با آمدن ترامپ ،بوئینگ شاید به ایران نیاید
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 21 آبان 1395 ساعت 19:15
  • تعداد بازدید: 1459

با آمدن ترامپ ،بوئینگ شاید به ایران نیاید

به نقل از العالم، به‌ دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضع متفاوت وی درباره ایران و توافق هسته‌ای این کشور با غرب، کمیته مقررات مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس طرحی را برای ممنوعیت فروش ۸۰ هواپیمای مسافربری به ایران آماده کرده و درصدد است آن را در هفته جاری به رای بگذارد.

شرکت بوئینگ نیز که در حال مذاکره با ایران برای فروش هواپیما به این کشور است روز چهارشنبه با استقبال از پیروزی ترامپ، انتخاب وی را به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که بتواند برای ارتقا اقتصاد آمریکا با کاخ سفید همکاری کند.
بعد از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵، جمهوری اسلامی با شرکت بوئینگ برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافری به توافق رسید. در ماه ژانویه سال جاری نیز ایران برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت ایرباس قراردادی به ارزش ۲۲ میلیارد یورو امضاء کرد.
این قرارداد بدلیل اینکه برخی قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا ساخته می‌شود هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. پیشتر وزارت خزانه‌داری دولت باراک اوباما فروش ۸۰ هواپیماهای مسافربری شرکت بوئینگ به ایران را با صدور مجوز موردی، بدون مانع اعلام کرده بود.

قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر در تعطیلات به سر می‌برند ولی آنطور که بیل هویزنگا، از جمهوری‌خواهان کنگره و طراح این پیش‌نویس گفته، روز دوشنبه و با آغاز به کار مجلس نمایندگان، کار بر روی این طرح آغاز می‌شود و حداکثر تا روز چهارشنبه در صحن اصلی مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهد شد.

به گزارش «یو‌اس‌ای‌تودی» هویزنگا در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده، گفته است که فروش این هواپیماهای مسافربری به تهران موجب تسلیح دولت ایران خواهد شد و باید جلوی این کار که مبنایش در دولت اوباما گذاشته شده، گرفته شود.
کمیته قوانین مجلس نمایندگان قصد دارد مفاد یک طرح دیگر در رابطه با تعامل بانک‌ها با ایران را نیز در دل طرح بیل هویزنگا بگنجاند و هر دو را با هم به رای‌گیری بگذارد. هر دوی این طرح‌ها در ماه ژوئیه (اوایل مرداد) سال جاری در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان مطرح شده و رای مثبت اولیه را کسب کردند.

باراک اوباما پیشتر گفته بود چناچه این طرح‌ها در کنگره تصویب شود، آنها را وتو خواهد کرد، اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ از بیستم ماه ژانویه و مواضع تند وی در قبال توافق اتمی ایران و «جامعه جهانی»، به نظر می‌رسد وی از این قوانین استقبال کند.

در همین راستا ولید فارِس، مشاور سیاست خارجی دونالد ترامپ، در تازه‌ترین موضع‌گیری گفت که دونالد ترامپف رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکاف توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را مورد بازنگری قرار خواهد داد.
همچنین روز پنجشنبه مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران الزام قانونی ندارد و ترامپ می‌تواند از رعایت آن سرباز زند و حتی دستوراتی را که اوباما تاکنون در جهت رفع تحریم‌های اقتصادی صادر کرده لغو کند.

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید